Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M11a93r39t71i18n 91N22e30č59a55s 8973123983299

Z dějepisu si pamatuju akorát, že jsem se musel nadrtit nějaká čísla. Upálení Jana Husa: 1415, Bitva na Bílé Hoře: 1620... vůbec jsem nechápal proč a k čemu mi to bude. A o srpnové invazi mi vyprávěli rodiče, pár dní po listopadu 1989. Připadalo mi to jako historky z dávné minulosti: před 21 lety? Strašně dlouhá doba...

Děti mají holt jiné vnímání času. A jiné zájmy. A když je výuka dějepisu postavena na nezáživném memorování čísel, co se dá dělat...

+1/0
25.8.2018 7:49

J24a16n 27S50v43a28t46e98k 4968606928816

To, že dávají události, které se odehrály ve 20. století do století 19., je pochopitelné. Mnohým lidem skutečně dělá problém pochopit, že například léta 1701 až 1800 patří do století 18. apod.

Vlastně tak dávají najevo, že události z let ́38, ́68 (rozuměj 1938, 1968) začínají číslem 19...

To je možná problém chápání číslování letopočtů (matematika) a nikoli problém historický (oni vědí, že jde o léta 1938, 1968 - jen jaksi netuší, že 1901 - 2000 je 20. století).

Samozřejmě ale, že to je jejich chyba, o tom žádná. Nutně to však neznamená, že fakticky nevědí, co se v těch letech na území Československa odehrálo...

To, že mladá generace oproti mým vrstevníkům (*1967) obecně méně čte, je ovšem fakt - vidím to bohužel i na svých synech (a že se se ženou snažíme je přesvědčit a motivovat ke čtení!).

+1/0
25.8.2018 5:57

J32a15k72u46b 30K64n63e95c39h96t13o96v18s52k98ý 3960936301362

Autorko, ti studenti mají prostě svoje záliby, tak se ani nedivím, že jich to nezajímá. V jejich věku mě to také nezajímalo.

+1/0
25.8.2018 2:33

T56o39m74á49š 12K40u87c77h97a58ř 3127951778781

Dějiny dávají smysl jako celek, jako jakýsi příběh a především v souvislostech. Vše, co se stalo, mělo nějakou pochopitelnou příčinu a rozdělovat etapy, události a postavy na zlo a dobro nedává nějaký valný smysl. Rok 68 sice v našich dějinách je emočně výrazným milníkem, ale z hlediska dějin světa či Evropy je to spíš střípek. Myslím, že ty mezery ve vzdělání lidí jsou mnohem širší. Jestliže ani studenti výběrového gymnázia před maturitou netuší, kdy proběhly světové války, co jim předcházelo, jaké byly jejich příčiny a následky (ověřeno), tak chtít po nich chápat (protože bez pochopení to smysl nemá) samotný rok 68 je bezpředmětné. Vtloukat do nich selektivně jen vybrané excesy je spíš propaganda.

Pro většinu z nich dějepis jde jedním uchem dovnitř a druhým ven a mají pocit, že je to zcela zbytečný memorovací předmět. Takže to, že jeho výklad zpravidla končí zánikem Rakouska - Uherska je sice škoda, ale s tímto přístupem jsou stejně odsouzeni v průběhu dozrávání se o dějiny buď sami zajímat a zdroje si najít, nebo zůstat do smrti závislými na aktuální propagandě.

+1/0
25.8.2018 0:49

R36a69d17i56m 23S34i42m48u13n88e27k 2120300426894

pokud někdo něco neví, tak je to jeho věc, protože se o to nezajímá... nikdo jiný za to nemůže, informačních zdrojů je všude haba děj...

+1/0
24.8.2018 22:45

J29i49ř14í 76A33. 46N52o57v65o70t15n42ý 6864651478370

Smutné, velmi, je-li to pravda. A pak je tu uveden i názor o "osnovách". Také věc k zamyšlení. Ale ministerstvo školství /př. odbornice přes šikanu a dotace Valachová, tedy ČSSD a spol./ je odpovědí :-( Velmi smutné.

0/0
24.8.2018 20:42

J10i34ř28í 81B82r90e50z79o95l93u18b36s85k32ý 7107199550862

Kdo za to může? Lidi, jsme prostě takoví. Je úplně jedno jak kvalifikovanou a náročnou práci člověk dělá a jak je formálně vzdělaný. Jenom málo lidí nějak víc prahne po tom chápat proč, vědět a rozumět. Mají na to univerzální odpověď "na co mi to v životě bude?" A nedá se mnohdy vysvětlit na co. Takže je nezajímá prakticky nic a žijí si svůj život. Jenom je to v dnešní době víc vidět, protože máme možnosti komunikace.

Měl jsem kolegu, s maturitou, makal dobře, i příjemný člověk v osobním životě, dobré zaměstnání s nadprůměrným platem. Jednou došlo nějak na diskuzi na podobné téma. Vypadlo z něho, že neví co je takové to zlomené v matice (nepochopil jsem, jeden kolega ano - odmocnina) a vůbec nevěděl k čemu to je a jak to funguje. Že prý na co. Nikdy to nepoužil. Ale má vlastně pravdu, takový člověk to nikdy nepoužije. A bude bojovat za svoje děti, aby se tím nezatěžovaly.

A teď argument. Proč se to má vlastně učit? Jak to těm lidem vysvětlit?

+1/0
24.8.2018 18:35

J78a19n 96Z29i53e42g82l21e51r 1851176911558

Zasloužená karma R^:-)

+3/0
24.8.2018 18:29

I81g64n60á26c 77D12i59v17i37š 1981349803394

Já osobně mám 19 a s moderními dějinami problém nemám. Je pravda, že je to můj koníček, ale jsem přesvědčen, že i mí (už bývalí) spolužáci z gymnázia by obstáli se ctí. Samozřejmě u absolventů různých učňáků a podobných škol to bude slabší.

+1/0
24.8.2018 18:09

J37a25n 70Š43e70s95t85á98k 3858389399804

Třeba dobrá půlka rodičů ovšem sovětské okupaci a následné normalizaci vděčí za své skvělé kariéry, ovšem cítí, že chlubit se tím svým potomkům by se dnes nějak nehodilo

+2/−1
24.8.2018 13:04
Foto

V79l84a97d70i49m64í71r 13K48r35o70u34p15a 8317178941782

Ta seš marnej...8-o

0/0
24.8.2018 16:59
Foto

V51l20a72d48i24m14í66r 49A17i24m 5213157553958

Autorko, trochu křivdíte studentům i kantorům.

Pro "náctileté" skutečná historie vždycky začínala nejdříve datem jejich narození, vše předchozí odkládali do škatule s názvem "dějepis". Padesát, sto let staré události i Třicetiletá válka jsou v ní na jedné hromadě s Masarykem, Karlem IV. a Caesarem.

Desetkrát můžete konstatovat, že "něco je špatně", ale když si alespoň prolistujete RVP (nebo i dřívější osnovy) všech předmětů tak vidíte, že do nich "odborníci" napěchovali reálně nezvladatelné množství učiva. Specielně v dějepise se k moderní historii (20. století) kantor dostane ve 2. pololetí deváté třídy, kdy už žáci mají školu "na háku".

Že jsou exkurze a besedy pro pochopení učiva bezvadné? Jistě, ale každá takováto akce "sežere" hodiny ostatním předmětům a ředitel školy bude jen těžko vysvětlovat, proč zrovna v době přípravy na příjmačky vypadla zrovna čeština a matematika.

+8/0
24.8.2018 10:21
Foto

L36u31c44i96e 26T61y46k86a43l61o76v90á 2112548469375

Ano, souhlasím s vámi, právě proto si ale myslím, že tyto věci by měli se svými dětmi probírat hlavně rodiče.

+2/0
24.8.2018 10:45

J48a87r90o30m43í28r 65K42r65á80l 4400309414499

Jenomže dnes už přichází doba, kdy ti rodiče také nevědí. Jsou obětí těch veletočů na MŠMT a té "moderní výchovy".

+1/0
25.8.2018 8:13

M60i96l91a39n 44B12í69l34e89k 5434419641

O tomto tématu už se mluví déle, jak učit dějepis, na kterou dobu dát důraz atd. Mnozí kantoři akcentují moderní dějiny (myslím, že i tvůrci osnov s tím nemají problém), jiní se bohužel k nové době ani nedostanou. Nakonec není to jen věc dějepisu, i na současnější literaturu leckdy nezbyde mnoho času (a zrovna rok 1968 je období, ve kterém se dějepis s literaturou dobře doplňuje).

+1/0
24.8.2018 11:59

Š75á21r70k32a 12M22a13t79y75á32š24o35v61á 1171645122419

Kdykoliv někdo u nás v domě zemře, najde se u popelnic hromada knih...většinu z nich vyberu,pohladím, odnesu domů a zbylé dám do krabic od banánů a roznesu po místech,kde si knihy lidi mění a půjčují.... Ty, co si odnesu domů přečtu,dám do své knihovny a některé z nich daruji těm, co je delší dobu zkouší sehnat....a všem mým knihám říkám, bojím se, že jednou Vás tam odnesou cizí lidi také a nikdo si Vás nevezme a je mi do breku......

+7/0
24.8.2018 10:09
Foto

M45i30c26h54a93e10l78a 97K71l19í44m66o24v97á 6569878785522

VR^ ... přesně.

+2/0
24.8.2018 10:20

J54a70n 42Š77e28s27t61á72k 3378819669764

No jo, dnes jsem četl na jednom anglickém portálu "Pokud je váš televizor větší, než vaše knihovna, tak patříte do dělnické třídy". Asi by se to dalo ještě hódně rozšířit...

+5/0
24.8.2018 13:06
Foto

R36a47d67k91a 53K23i25e19l80b20e91r34g40e12r68o23v61á 6343677460814

Jsem tu za havlistku a jsem tomu ráda. Není to jen pro nějakou planou takovou extázi, ale proto...že byl filozofem, co uměl věci pojmenovat...ostatně svět nás nabádal, proč mu i odešlému nenasloucháme. A tak jen vyhmátnu jeho slova...proč se zřítí kdejaká střecha nákupního centra nebo bazénů a proč katedrále středověku se tohle nestane. Pojmenoval už před lety fenomén doby...který nás už nyní doslova sežral. VŠE jen na okamžitý rychlý efekt. Netřeba hloubky a poctivosti...jede se na rychlý výsledek. To nejsou jen budovy...hypermarkety...to jsou jediné cíle rodičů...ať má dítě hlavně papír. Ať hlavně odvede to nejnutnější aby ho Nějak získal a tenhle povrch mi bohatě stačí. Stačí mít štěstí a udělat online test...A hned postupovat dál. Bez pochopených souvislostí co přece nejsou k ničemu a vzhůru za dalším titulem...čili dalším rychlým efektem. Je mi zcela jedno...co si studenti i rodiče o mně myslí...říkám.li jim často a otevřeně toto: vy tu nejste kvůli papíru. Vaše děti tu nejsou kvůli maturitě...jenom kvůli tomu tu sedět nemají. Jsou tu kvůli sobě, aby se jim otevřelo mnohem víc.

+11/−3
24.8.2018 8:52
Foto

L64u19c41i97e 67T12y98k92a31l72o95v41á 2932828959985

Ano,myslím si to samé, co vy. Krásně jste popsala podstatu problému.

+1/0
24.8.2018 9:35
Foto

M31i53c42h72a68e70l44a 78K18l46í25m57o47v21á 6129248295942

Radko, věnovala jsem v r. 90 SOČku své češtinářce, která měla stejné vize. A na tzv. prestižním gymnáziu, kde se na ten "jistý papír" hodně hrálo, paradoxně i dost těžkou pozici... R^

+2/0
24.8.2018 10:00

D71a37n 35P93o85s21p25i26s59i46l 3949918456294

RadkoR^R^

+1/0
24.8.2018 11:06
Foto

V71l24a40d80i34m73í23r 92K74r62o89u30p85a 8507548201692

Souhlas, učitel může otevřít dveře, ale projít jimi musí žák sám a měl by z domova vědět, jak těmi dveřmi projít...R^

+2/0
24.8.2018 17:02

Host

To je o výuce dějin. Učitel radši bykládá o době kamenné, 20.století nebývá probíráno

+1/0
24.8.2018 8:43

D81a21n 98R20o68z72s37í67v31a56l 3520212960824

Já bych to pouze doplnil. Mladí o tom nejenže nic nevědí ale především je to ani nezajímá. Zajímá je namísto neustálého se pitvání v minulosti především budoucnost a v tom se jim nikdo nemůže divit.

+3/−1
24.8.2018 6:45

M25i10l94a85n 33V79i31k 1887545803773

Omluva, mělo být MINUS.

0/0
24.8.2018 16:55

D61a72n 13R64o34z74s70í49v76a22l 3800462180134

Mě se omlouvat nemusíte, já žádné hodnocení neprovozuji.

+2/0
24.8.2018 18:08

Host

@page { margin: 2cm } p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120% }

Ale Lucinko milá, to je přece normální, že pro ty mistry světa do 25 let začínají dějiny až dnem jejich narození. Vše předtím je doba kamenná (teda byla by, kdyby věděli, co to je). Bylo to tak vždycky (my jsme nebyli jiní) a bude to ještě horší. Za nás se sice svět také měnil, ale pomalu, takže jsme z minulosti stačili ještě něco pobrat. Dnes se svět mění co 10 let a mladí mají co dělat, aby se se změnami vyrovnali. Nedávno jsem svému dospělému synu líčil, co všechno jsem musel dělat, když přicházel na svět. Po sdělení, že jsem ve 2 ráno šel vzbudit sousedy, abych mohl zavolat do porodnice pro sanitku, se notně udiveně zeptal: „a proč jsi tam nezavolal mobilem?“ A ty bys chtěla po intoších s tímto rozhledem, aby znali nějakou okupací?

+4/0
24.8.2018 0:27

Host

"Mnoho studentů zařazuje vládu komunistů, politické procesy 50. let a srpen 68 do 19. století."

No.......tady si myslím, ze to bude spíš tím, ze letopočtu ve 20. století začínají devatenáctkou. S tímhle ma dost lidi problém a nesprávně pojmenuji století shodne dle prvních dvou čísel, resp.prvního čísla letopoctu:-)

+6/0
23.8.2018 23:49

J50a13r22o12s27l69a80v 77K78o73t29l90a64b31a 3390477

Já mám na to konspirační teorii. Kdybych věděl jak se zvrhávají různá hnutí a do jakého bodu historie bych se měl vydat zabít Klementa Gottwalda & his boys, abych už nezabíjel nevinné, ale ještě bych odvrátil hrůzy komunismu (Vážně do jakého, chci to vědět), tak bych měl přehled i o současné politice a to ti u moci nechtějí,

+1/0
23.8.2018 23:45

J91a65r27o42m16i10r 33L12a96n81c80i71k 4305705446635

Pane Kotlabo, kdyz Gottwald podepisoval justicni vrazdy byl jeho syfilis v takove fazi, ze podepisoval vsecko co mu podstrcili. Kdo? Pozdejsi prezident zlodej Zapotonda (menova reforma 1953) a vrah- ministr vnitra Vaclav Nosek. Ten byl zodpovedny za draty a strelbu na zapadnich hranicich a taky za koncentracni tabory kolem uranovych dolu na Jachymovsku a Pribramsku. Klemu uz v te dobe zajimala jenom koralka.

+1/0
24.8.2018 1:38

J85a82r81o76s18l85a37v 21K95o83t92l39a44b43a 3190497

OK. Tak jaké datum bych měl nastavit na DeLoreanu. To kdy řekl to o kroucení krky? Přejet ho na cestě z hradu? Do hradu?

+2/0
24.8.2018 5:45

J19i38ř30í 24Z28e75l95i50n78k20a 1150457889199

Včera jsem pod jiným blogem na podobné téma psal:

Dnešní středoškoláci se narodili 30-35 let po osmašedesátém.

Já jsem se narodil 25 let po 2. světové válce a ve škole se tomu věnovalo víc než dost. Jenom filmy Borisek, malý seržant a Práče jsme se školou viděli každý minimálně třikrát. Přesto to byla pro nás dávná historie a kdybyste mezi lety 84-88 přišel mezi nás na SPŠ strojnickou s otázkami vztahujícími se k období 1935-45, nestačil byste se divit, jaké perly by z nás vypadávaly.

+4/0
23.8.2018 23:31

Host

Me by spíše zajímalo něco jiného. Někdo se za minulého režimu ve škole něco učil, pak přišel rok 89 a najednou se učil něco, co tomu předchozímu bylo v protikladu. Čemu má pak dotyčný věřit a proč?

+2/−1
23.8.2018 22:52
Foto

M57i18r39o64s14l80a48v 61M38a15c37e16k 5451325160922

abyste někoho mohla něco o roce 1968 učit, musíte to nejprve sama umět

+3/−4
23.8.2018 22:35

O66t62a 71K40i61n90c 6499308452206

A co umíte vy?

+2/−3
24.8.2018 3:33

J85i40r96i 97B80o91r 8311864352843

Pro hlupáka každý hloupý.

+3/0
24.8.2018 10:27

Host

V jednom svém sloupku v LN to Michal Pavlata napsal takto: generace spratků nemů že vychovat nic jiného než zase spratky. Děkuji za pozornost a nashledanou.

+3/−1
23.8.2018 22:17

Host

R^

+1/0
23.8.2018 21:54
Foto

L10u78c38i37e 10T57y98k25a85l21o40v73á 2442858529515

Děkuji :-)

0/0
23.8.2018 22:17

Host

A s těmito vzdelanci jste diskutovala o prezidentu Zemanovi - :-)))))

+2/−1
23.8.2018 21:36
Foto

L72u57c56i65e 67T19y29k93a94l18o63v40á 2342458839575

A proč by ne? Mám to v popisu práce.

0/0
23.8.2018 21:39

Host

Využívám toho že ač zde nemám účet, jsem přihlášen.

Kdybych měl umět a vědět jen to, co jsem se naučil ve škole.:-)

0/0
23.8.2018 21:29

Host

R^

+1/0
23.8.2018 21:29

Host

Markíza Hraběcí: za co pak chtějí tui učitelé ty horentní platy, když ty děti nic nenaučí a chtějí to po rodičích?

0/−2
23.8.2018 21:28

Host

Učitelé nechtějí horentní platy, ale odpovídající platy. A proč by se měli rodiče snažit o výchovu a vzdělání svých dětí, když za to nejsou placeni, že?

0/0
23.8.2018 21:33

L95u30d92ě86k 34K43r39a14t91o34c43h33v79í22l 9945214541384

Za výchovu dítěte je primárně odpovědný rodič ...

+6/0
23.8.2018 21:44

Š29á72r40k68a 26M90a59t43y42á91š93o67v89á 1501375812769

Za výchovu rodič, za vzdělání? Že by učitel? Potažmo škola?

0/0
24.8.2018 10:05

J23a91r64o27s39l28a52v 73K43v74a94p24i81l 9226516844953

To je zajímavé, co píšete. Zejména ta část, kde sdělujete, jak s úspěchem probouzíte ve studentech zájem o historii a souvislosti. Pokud je to tak, jak píšete, pak nejen jejich rodiče zanedbávají výchovu, ale také vaši kolegové neučí zrovna dobře. Historie je zajímavá, ale není snadné někoho přesvědčit, že znát minulost má pro něj nějaký praktický význam. Asi bych ale nezdůrazňoval jen povrchnost a ignoranci mladých a jejich rodičů. Zdá se mi, že povrchní je celá společnost. Lidi hodně pracují, mnohé profese se čím dál víc specializují, no a když skončí práci, nechtějí se nijak moc zatěžovat, nanejvýš bavit a rodiče jsou konečně rádi, když se jejich děti nějak "zabaví" sami a jim dají pokoj.

+4/0
23.8.2018 21:26
Foto

L26u21c27i36e 14T12y37k89a10l47o19v33á 2432928959965

Je těžké hodnotit práci kolegů, jak jsem již v článku uvedla, učila jsem na školách, kde se historie nevyučovala. Bohužel s povrchností společnosti máte pravdu.

+1/0
23.8.2018 21:40

KDO VYHRÁL?

BR17

Poputují Italské dvojhubky Marty Kučíkové právě k vám? Podívejte se na výsledky soutěže.

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz