Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Miluji češtinu. Jsem tedy fašistka.

Čeština je překrásný a bohatý jazyk. Ale také velmi těžký, což je hlavní argument všech, kteří tvrdí, že nezáleží na nějakém tom i/y. Mně ale opravdu trhá žíly, když vidím, jak se s češtinou zachází. Proto jsem "grammar nazi". 

Poslední dobou je velice moderní označovat lidi nejrůznějšími nálepkami - sluníčkář, ekoterorista, neomarxista (mimochodem, všemi těmito výrazy už jsem byla označena). Všechny tyto nálepky mají výrazně pejorativní nádech. Podle těchto "nálepkářů" jsem ještě ke všemu "grammar nazi" (nebo prostě zjednodušeně) "fašistka". Nerozumím tomu, proč člověk chránící přírodu nebo češtinu je fašista, ale to nechme stranou. Vydalo by to na samostatný článek. Tady jde o češtinu.

Pracuji jako učitelka českého jazyka a literatury, tudíž opravovat chyby v češtině je moje práce. Myslím, že už jsem ve své učitelské praxi zažila leccos a hned tak něco mě nevykolejí. Viděla jsem už fteřinu, smých, babyčku, mystra, zvýře, nejlebčí, gdyš atd. Proto si myslím, že moje míra tolerance je více než dostatečná. Přesto mě rozčilují chyby v novinách - v tištěném i internetovém vydání - v titulcích u televizního zpravodajství, v knihách apod. Jde často o pravopisné chyby, ale i o stylisticky neobratné věty, jako například: "Onanujícího muže musel strážník honit." Je to smutné, protože novináři by měli umět vládnout slovem a takových chyb by měli být schopni se vyvarovat. Zároveň ale chápu, že každému to občas ujede a i sebevětší profesionál (včetně mě) občas nějakou tu chybku udělá. 

Samostatnou kapitolou je čeština na sociálních sítích, zejména na Facebooku. Jsem členem diskuzní skupiny s 26 000 členy. V názvu skupiny je i slovo "inteligentní", ovšem nejsou zde výjimkou příspěvky o šesti slovech čítající nejméně čtyři pravopisné chyby. Když na chyby poukážu, hned to schytám. a jsem označena za nesnesitelnou učitelku, která si dovolí peskovat a poučovat dospělé lidi. Jednou jsem v oné skupině narazila na  příspěvek o tom, kdy má kdo narozeniny. Pod statusem se objevilo několik stovek komentářů s daty narození a nezahlédla jsem tam jediné datum zapsané správně. Napsala jsem tedy příspěvek, ve kterém jsem vysvětlila zásady správného zapsání data. Měli jste vidět ten kolotoč. Rozumím tomu, že to třeba pro někoho není důležité, ale proč se to nenaučit správně? Nechápu, že v dnešní době, kdy je tak jednoduché si ověřit pravopis na internetu, protože máme chytré mobily s predikcemi a nemusíme hledat v knižních PČP, je takový problém pohlídat si alespoň elementární úroveň češtiny.

Většina diskutujících neví, že za otázkou následuje otazník, že za číslovkou řadovou se píše tečka, že tvar podmiňovacího způsobu "by jsem" nebo "by jsme" je chybný, že sexy je s y, že příčestí minulé se řídí podmětem, (jasně, že nevědí, co je podmět) a když jde o ženy, píše se tam y, že interpunkce není jenom na ozdobu, a mnoho dalších pravidel je pro ně velkou neznámou. Tohle všechno mě sice rozčiluje, ale jsem schopná tyto chyby tolerovat. Ovšem neznalost vyjmenovaných slov, psaní  i po tvrdých souhláskách nebo naopak y po měkkých,rozdělování slov na nesmyslné celky, malé písmeno na začátku věty, to už je i na mě moc.  Interpunkce je kapitolou sama o sobě. Vím, že je těžká, ale má své opodstatnění. Vyznat se v textu o třiceti větách, kde není ani jedna čárka, je zhola nemožné. Má devítiletá dcera je schopna psát obstojně česky, a to teprve s pravopisem ve škole začali (je pravda, že jí nedávám pokoj a píšeme často diktáty). Ona je důkazem, že když se chce, tak to jde.

Každý vynikáme v něčem jiném. To je jasná věc. Ale češtinu přece používáme všichni, je to náš mateřský jazyk a je součástí naší sebeprezentace. Navíc, pohybujeme-li se na sociálních sítích, používáme psanou češtinu poměrně často. Proč je takový problém naučit se pár (alespoň těch základních) pravidel? Protože je to těžké. Zbytečně těžké, jak říkají ti, kteří mě nazývají fašistkou. Ano, je to těžké. A učit se něco, to bolí. Člověk je tvor od přírody líný. Co takhle  rovnou zrušit písmenka a dorozumívat se posunky? A na internetu nám stačí emotikony.... Myslím, že mnoho lidí by toto zjednodušení uvítalo. Nepohrdám lidmi, kteří neovládají dokonale pravopis. Ale nedokážu pochopit, proč se jej odmítají naučit. 

Připomínat, že čeština je naše kulturní a národní bohatství je asi příliš učitelské. Ale vzpomenu-li si na obrozence, kteří udělali sakra velký kus práce, aby skomírající češtině vrátili lesk a slávu, je mi smutno. Je příznačné, že češtinou často pohrdají falešní vlastenci, kteří se rádi zaštiťují češstvím, ale češtinu k tomu nepotřebují. Co začít o češtinu trochu více pečovat? Zaslouží si to...

P. S. Následující fotografie jsou důkazem, že nepřeháním. Jsou to screeny ze soukromých zpráv nebo z již zmíněné facebookové skupiny.

Češtinářské perly

 

 

 

 

 

Autor: Lucie Tučková | neděle 4.2.2018 20:31 | karma článku: 44,44 | přečteno: 6866x
  • Další články autora

Lucie Tučková

Mám staré vaječníky i dělohu aneb Ano, skloubit mateřství a práci je peklo!

Reaguji na proslov z předávání Českých lvů, který pronesla oceněná režisérka Daria Kascheeva, jehož smyslem bylo poukázat na konflikt sociálních rolí matky a tvůrkyně. Jako matka musím říct, že její obavy jsou opodstatněné.

12.3.2024 v 15:53 | Karma: 26,45 | Přečteno: 1302x | Diskuse| Společnost

Lucie Tučková

Největší problém českého školství? Přezouvání!

Už na začátku 80. let vznikl film Bota jménem Melichar, jehož jedním z témat je školní přezouvání. Mysleli jste si, že jde o nadsázku? Bohužel vás vyvedu z omylu. Přezouvání se ve školách řeší i čtyřicet let poté pořád stejně.

17.6.2023 v 15:15 | Karma: 38,23 | Přečteno: 6008x | Diskuse| Společnost

Lucie Tučková

Pane Lacino, nemám dům se zahradou, chci jenom kvalitní vzdělání pro své děti!

Jsem máma dvou dětí, z nichž jedno půjde v září do školky a druhé příští rok čekají přijímačky na střední školu. Jaký stres to s sebou přináší, asi nemusím zmiňovat. Když slyším komentáře politiků, otevírá se mi kudla v kapse.

31.5.2023 v 11:34 | Karma: 42,98 | Přečteno: 5476x | Diskuse| Politika

Lucie Tučková

Nejkrásnější dárek k MDŽ? Konec Zemana na Hradě!

Jsem ráda, že deset let prezidentování Miloše Zemana je u konce, protože končí deset let lží, vulgarit a nenávisti, které jsme museli snášet od člověka, který měl proti těmto ošklivostem bojovat.

9.3.2023 v 10:59 | Karma: 41,68 | Přečteno: 3313x | Politika

Lucie Tučková

Nemáš chlapy provokovat aneb Můžeš si za to sama!

Včera jsem zde publikovala článek o tom, že muži posílají ženám fotky penisů: http://lucietykalova.blog.idnes.cz/c/798458/panska-prirozeni-v-poste-aneb-podivna-muzska-seznamovaci-strategie.html a reakce na něj mi vyrazily dech.

23.2.2023 v 14:16 | Karma: 39,85 | Přečteno: 6157x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 62
  • Celková karma 26,45
  • Průměrná čtenost 8597x
Středoškolská učitelka, dvojnásobná maminka, kuchařka, vášnivá čtenářka, filmová fanynka.

Postřehy z mé učitelské praxe můžete najít na: 

https://open.spotify.com/show/4OctaK4a1JD7eT2hTJx5CJ?si=0a9ecd2fe2ff48fe

https://www.facebook.com/Ucitelsky.denicek/

https://www.facebook.com/lucie.tykalova

http://instagram.com/lucka_tykalka

Seznam rubrik