Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsem učitelka. Jsem hysterická kráva.

Bezdětná. Zapšklá. Stará panna. Nemá smysl pro humor. Hysterka. Sadistka. Prostě vždycky kráva.  To jsou nejčastější odpovědi na otázku: "Jak si představujete typickou učitelku?" v mém soukromém výzkumu. 

Ráno vstanu, zakřupu svými revmatickými klouby, uvařím si kávu, posnídám chléb s máslem. Obléknu si svůj šedý, tvídový kalhotový kostýmek, pod něj kompresní punčochy na křečové žíly, ze saka mi vykukuje béžový rolák. Vlasy vyčešu do drdolu. Nasadím si brýle a trénuju před zrcadlem co nejpřísnější výraz, ba ne, nemusím nic cvičit, ten hrozivý výraz už mám trvale vepsaný do tváře. Vezmu rákosku a cvičně si s ní zašvihám, až to pěkně hvízdne. Škoda, že ji nemůžu použít doopravdy. A jak bych si to přála! To šílené napětí, které ve mně je, by se krásně uvolnilo. 

Dobelhám se do školy. Ti smradi jsou všude a dokonce kouří před školou. Už teď mě štvou. "Co takhle pozdravit!" zakřičím na ně. "Brej den," pronese jeden z nich. "Doma tě nenaučili pořádně zdravit?" To je hrozné, ani neumějí odpovídat celou větou. V šatně je smrad a mumraj. Cestou odchytím dva nepřezuté a donutím je, aby chodili v ponožkách. "Vy jste taky nepřezutá," brání se jeden. "Co si to dovoluješ? Přečti si školní řád, strana 3." 

Začínám učit, ve třídě hluk, studenti nejsou schopni utišit se, začíná mi tikat oko, ječím, nepomáhá to, začnu zkoušet, rozdám pět pětek, je to lepší. Mám pocit zadostiučinění. O přestávce slyším, jak si mezi sebou říkají, že jsem nepříjemná kráva. Jsem ráda, že se mě bojí. Vařím si další kávu a už na dveře kabinetu klepe nějaký otrava, vykážu ho ven. Co si to dovoluje mě rušit o přestávce? Odučím další hodiny, rozčilují mě mladší kolegyně, které se pořád hihňají v kabinetu. Však on je brzy ten smích přejde. Myslí si, že jsme tu na ně čekali, že nám to ukážou líp.To určitě. Do pololetí to vzdají. Odučím zbytek hodin, rozdám další špatné známky. Bolí mě v krku. Ti malí hajzlíci mě ještě připraví o hlasivky. Jdu na oběd, samozřejmě, že mě nikdo nepustí, musím předběhnout frontu. "Co se naučit být trochu gentlemani, pánové?" Nic neřeknou a smějí se. To je jejich odpověď na všechno. Nic jiného neumějí.  Je dušená mrkev, trochu mi kápne na ten béžový rolák, rozhodí mě to. Po obědě vytáhnu ze šuplíku dobře schovaný rum a trochu si loknu. Nejde to přežít. Beru si hašlerku, aby to nebylo cítit. Odkroutím si ještě dozor, musím neustále někoho okřikovat a zouvat.

Odcházím domů. Uvařím si kávu a naleju si do ní rum. Opravuji písemky. Ale rozhodnu se udělat si pěkný večer. Na ČT Art dávají koncert vážné hudby. Obleču si slavnostní kostým (tentokrát se sukní) a posadím se před televizi. Když už si nemohu dovolit vstupenku na opravdový koncert do Rudolfina, užiju si to alespoň takhle. Koncert je krásný, osuším slzy a převléknu se do květované flanelové noční košile po babičce. Sundám si zubní protézu, odložím ji do skleničky, a pokouším se uklidnit roztikané oko. Říkám si, že na 36 let jsem trochu opotřebovaná, ale kdo to má tak těžké jako já? Chvíli přemýšlím, že si ještě zaházím šipkami do fotek těch největších darebáků, ale bolavé klouby už mi nedovolí vstát. Nechám to na ráno. Doufám, že se mi bude zdát o Janu Amosovi Komenském, v horším případě alespoň o Marii Terezii. 

..........................................

Myslím, že podobné představy o životě učitelek má mnoho lidí. Dokazují to následující ohlasy na můj předchozí článek Čeští chlapečkové aneb Generace mamánků nastupuje:

"Učitelky nerozumí mladým lidem."

"Tohle, že má vychovávat dnešní mládež? Promiňte, ale jste úplně mimo."

"Ať učí muži, hysterické dámy, nechť odejdou do důchodu, bez ohledu na to, kolik jim je let."

"Mluvíte a píšete jak učitelka, a ty jak známo vědí o životě skutečných chlapů kulové."

"Doporučuji vám, abyste si vrzla, chápu ale, že učitelky mají sex maximálně jednou za 10 let, kdo by na ně taky vlezl, že? Přesto vám ale doporučuji sex, nebudete tak zapšklá."

"Učitelky vždycky byly hysterky a vždycky budou."

Zajímavé je, že tyto představy jsou vždy adresované učitelkám-ženám. Muži-učitelé jsou považováni za spásu, která vyřeší všechny problémy přefeminizovaného školství (částečně souhlasím).

Ale uvedené citace jsou jenom špičkou ledovce, jsou to názory napsané přes internet prostřednictvím sociálních sítí. A hodnotí učitelky podle převládajících stereotypů. To je pořád ještě úsměvné.

Závažnější je ovšem názor (vycházející však právě ze zmíněného stereotypu), že učitel (teď myslím obě pohlaví) je vlastně jen jakýmsi robotem, který předkládá fakta, nic nedělá, má pořád prázdniny a nic si nezaslouží, hlavně ne peníze. Platíme ho přece z NAŠICH daní. Zdá se mi, že tato myšlenka je ve společnosti bohužel dosud hluboce zakořeněna. Nízká společenská prestiž a nedostatečné finanční ohodnocení (byť je spravedlivé dodat, že platy se za poslední tři roky několikrát zvedly) je podle mého názoru největším problémem současného českého školství. A víme všichni, že těch problémů má mnohem více. I přesto si však myslím, že české školství je v rámci možností na velmi dobré úrovni. Bude-li však motivující finanční ohodnocení a kvalitní učitelé nebudou odcházet do soukromého sektoru a učitel bude osobnost hodná autority a respektu, prospěje to nám všem. Všichni chceme pro své děti to nejlepší, ne? 

Profese "učitelka" je však téměř vždy považováno za něco nenormálního. Vždy, když někde prozradím své povolání, vyvolá to údiv. Reakce jsou obvykle tři, buď mě litují (ještě více však mého partnera), nebo nekomentují nahlas nic a v duchu si pravděpodobně říkají: "aha, hysterka", což poznám podle výrazu ve tváři. Třetí obvyklá odpověď je: "Ale vy na to vůbec nevypadáte!", a s tím nevím, co si počít, protože si nejsem jistá, jestli je to kompliment, nebo jestli vypadám neinteligentně.

Učitelky opravdu většinou nejsou hysterické krávy. A snaží se vašim dětem něco dát. Velmi se snaží. Přesto si ale mohou zatím maximálně říct: "Jsem učitelka, kdo je míň?"

Věnováno učitelkám a učitelům, kteří poctivě a s láskou vykonávají svou práci.

P. S. A to oko mi opravdu tiká. A toho kafe taky piju hodně. Ale bez rumu. Zatím.

Autor: Lucie Tučková | čtvrtek 11.1.2018 8:30 | karma článku: 44,81 | přečteno: 12162x
  • Další články autora

Lucie Tučková

Mám staré vaječníky i dělohu aneb Ano, skloubit mateřství a práci je peklo!

Reaguji na proslov z předávání Českých lvů, který pronesla oceněná režisérka Daria Kascheeva, jehož smyslem bylo poukázat na konflikt sociálních rolí matky a tvůrkyně. Jako matka musím říct, že její obavy jsou opodstatněné.

12.3.2024 v 15:53 | Karma: 26,45 | Přečteno: 1302x | Diskuse| Společnost

Lucie Tučková

Největší problém českého školství? Přezouvání!

Už na začátku 80. let vznikl film Bota jménem Melichar, jehož jedním z témat je školní přezouvání. Mysleli jste si, že jde o nadsázku? Bohužel vás vyvedu z omylu. Přezouvání se ve školách řeší i čtyřicet let poté pořád stejně.

17.6.2023 v 15:15 | Karma: 38,23 | Přečteno: 6008x | Diskuse| Společnost

Lucie Tučková

Pane Lacino, nemám dům se zahradou, chci jenom kvalitní vzdělání pro své děti!

Jsem máma dvou dětí, z nichž jedno půjde v září do školky a druhé příští rok čekají přijímačky na střední školu. Jaký stres to s sebou přináší, asi nemusím zmiňovat. Když slyším komentáře politiků, otevírá se mi kudla v kapse.

31.5.2023 v 11:34 | Karma: 42,98 | Přečteno: 5476x | Diskuse| Politika

Lucie Tučková

Nejkrásnější dárek k MDŽ? Konec Zemana na Hradě!

Jsem ráda, že deset let prezidentování Miloše Zemana je u konce, protože končí deset let lží, vulgarit a nenávisti, které jsme museli snášet od člověka, který měl proti těmto ošklivostem bojovat.

9.3.2023 v 10:59 | Karma: 41,68 | Přečteno: 3313x | Politika

Lucie Tučková

Nemáš chlapy provokovat aneb Můžeš si za to sama!

Včera jsem zde publikovala článek o tom, že muži posílají ženám fotky penisů: http://lucietykalova.blog.idnes.cz/c/798458/panska-prirozeni-v-poste-aneb-podivna-muzska-seznamovaci-strategie.html a reakce na něj mi vyrazily dech.

23.2.2023 v 14:16 | Karma: 39,85 | Přečteno: 6157x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradit ji může Havel

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:44

Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Zastal se urážené kamarádky, schytal kopanec do hlavy. Policie hledá útočníka

25. dubna 2024  13:42

Pražští policisté pátrají po agresorovi, který v březnu v Karlíně napadl jiného muže. Incident se...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  13:40

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Automotodrom chtěl 27 milionů za neodjetý ročník MotoGP, soud žalobu zamítl

25. dubna 2024  10:07,  aktualizováno  13:37

Brněnský Automotodrom si chtěl pomocí žaloby vymoci 27 milionů korun, které požadoval od města a...

  • Počet článků 62
  • Celková karma 26,45
  • Průměrná čtenost 8597x
Středoškolská učitelka, dvojnásobná maminka, kuchařka, vášnivá čtenářka, filmová fanynka.

Postřehy z mé učitelské praxe můžete najít na: 

https://open.spotify.com/show/4OctaK4a1JD7eT2hTJx5CJ?si=0a9ecd2fe2ff48fe

https://www.facebook.com/Ucitelsky.denicek/

https://www.facebook.com/lucie.tykalova

http://instagram.com/lucka_tykalka

Seznam rubrik