Kazma versus Prostřeno

Na Facebooku několik mých přátel sdílelo odkaz na Kazmovu One Man Show s názvem Odhalení největšího televizního skandálu v Česku. Dnes jsem toto video zhlédla a nestačila se divit. 

Nevlastním televizní přístroj a pořad Prostřeno jsem viděla naposledy před více než rokem. Přesto jsem před nedávnem zaregistrovala šílenství okolo odvysílaného dílu s nějakým Karlem, který doma chová slepici, je gerontofil, trpí permanentní erekcí, lupenkou, silnou krátkozrakostí a, aby toho náhodou neměl málo, Tourettovým syndromem. Tato kombinace se mi zdála natolik nepravděpodobná, že jsem si sama pro sebe celou záležitost uzavřela s tím, že chtěl chlapec na sebe upoutat televizní pozornost a užít si tak svou chvilku slávy.

Akorát mi vrtalo hlavou, proč má neustále na uchu to sluchátko. Dnes jsem to pochopila. Kazma se svým štábem si herce Karla najal, stejně jako jeho soupeře Pavla (měli hrát, že se nesnášejí) a Kazma přes ono sluchátko mladíkovi dával pokyny, jak se má chovat, jaké vulgární nadávky a na koho má vykřiknout, čím má mrsknout apod., tedy ho vlastně režíroval. Sám Kazma byl se svými kolegy po celou dobu natáčení (18 hodin) ve stejném bytě, kde natáčení probíhalo, schovaný za polopropustnými zrcadly. Součástí akce byla i záměna jídel, asi nejriskantnější část plánu. Patla Karel něco vařil a v blízké restauraci tentýž pokrm připravovali profesionální šéfkuchaři, najatí "dělníci" na kladce pokrm poslali nahoru do bytu, Kazma ho prostrčil děravou troubou a Karel ho potom svým hostům servíroval.  Plán jim vyšel dokonale.

V souvislosti se zhlédnutým videem, jsem se zamyslela nad tím, o čem je pořad Prostřeno. Sama jsem ho sledovala nějakou dobu, když se začal vysílat. Že by šlo o gastronomický pořad jsem si nikdy nemyslela, protože soutěžící většinou neměli o vaření ani páru. Brala jsem to tak, že se tam může přihlásit kdokoliv a má možnost vyhrát 50 000 Kč, což je za jedno ztrapnění se v televizi adekvátní částka. Ale postupem času jsem začala být přesvědčená, že jde o štábem manipulovanou reality show, kdy za účelem vysoké sledovanosti, nabírají do soutěže co největší podivíny, ideálně velmi konfliktní osobnosti. Musela jsem se smát, když jsem viděla, jak každý druhý nejí cibuli, zeleninu, mouku, maso, mléčné výrobky, nepije snad ani vodu, a nad vším, co uvaří ten druhý, ohrnuje nos, ale když se má předvést sám, zprasí co může a omlouvá to nervozitou. Další kapitolou je tzv. šmejdění, kdy každý hledá sebemenší smítko prachu či pavučinku, neváhá druhému vlézt do šuplíku a dokonce si lehá do postele, jenom aby sám ukázal, že on je ten lepší, který má všechno pod kontrolou (je mi jasné, že sám potom stráví se Savem a s hadrem v ruce u úklidu několik hodin).

Když jsem však viděla zákulisí natáčení z pohledu Kazmova štábu, byla jsem v šoku. Produkční (či režisérka, zkrátka šéfka natáčení) rozdala spolusoutěžícím gumové rukavice,které si jako přinesli, protože se báli, že Karel bude mít doma špínu. Účelem bylo rozpoutání konfliktu, sama v podstatě soutěžící nutila lhát. Také se Karlovi smála za zády. Chápu, že pro televizi je  sledovanost klíčovým ukazatelem úspěchu, ale za jakou cenu je ho dosahováno, je podle mého názoru nelidské, nechutné a velmi nemorální. Nechápu lidi, kteří se dobrovolně účastní této manipulativní taškařice. I komentáře (hlasem J. Bouškové a V. Vydry jsou často hodnoticí a manipulativní, což podle mě do této soutěže nepatří). A popravdě nechápu ani diváky této "soutěže". Proč je nutné "bavit" se tím, jak se něco druhému nedaří, jak se lidi shazují, ponižují, poukazují na své nedostatky? Právě o to se štáb, v honbě za vyšší sledovaností, snaží. Diváci Prostřena si potom večer u televize potvrzují svou výjimečnost, nadřazenost nad těmi druhými, jsou rádi, že na tom nejsou tak špatně jako ti druzí (nebo že jsou neschopní i jiní lidé kromě nich). Jde o pouhý útok na naše nejnižší pudy, proč tomuto nátlaku podléháme? 

Asi budu zase označena za sluníčkářku, ale já si z hlubokého přesvědčení myslím, že lidi se k sobě mají chovat slušně, s úctou a s respektem k druhému, považuji to za základní znak lidství.

A Kazma? Plán měl opravdu pečlivě připravený a propracovaný, v tomto ohledu před ním smekám. Ale pochybuji, že hlavním účelem bylo upozornit na problematiku Tourettova syndromu. Kdyby tomu tak bylo, proč tedy mladík netrpěl pouze oním syndromem? Nač bylo nutné přidávat permanentní erekci, krátkozrakost, lupénku, gerontofilii, S/M sklony? Tyto nemoci a "úchylky" by mohly být s pacienty, kteří tímto syndromem trpí, spojovány. To jim udělá nějakou službu? Nemyslím si. Stejně tak Kazma zvýšil sledovanost svému pořadu, jakož i Prostřenu.... A jsme v začarovaném kruhu.

Autor: Lucie Tučková | čtvrtek 18.5.2017 22:07 | karma článku: 35,38 | přečteno: 4951x
  • Další články autora

Lucie Tučková

Matka vs puberťačka

18.6.2022 v 21:05 | Karma: 32,24

Lucie Tučková

Arogantní kuchařka Kamu

18.8.2021 v 10:45 | Karma: 44,41

Lucie Tučková

Mám covid. A mimino.

27.10.2020 v 17:25 | Karma: 35,33

Lucie Tučková

Těhotná po jedenácti letech

5.11.2019 v 16:21 | Karma: 36,72
  • Počet článků 62
  • Celková karma 26,45
  • Průměrná čtenost 8597x
Středoškolská učitelka, dvojnásobná maminka, kuchařka, vášnivá čtenářka, filmová fanynka.

Postřehy z mé učitelské praxe můžete najít na: 

https://open.spotify.com/show/4OctaK4a1JD7eT2hTJx5CJ?si=0a9ecd2fe2ff48fe

https://www.facebook.com/Ucitelsky.denicek/

https://www.facebook.com/lucie.tykalova

http://instagram.com/lucka_tykalka

Seznam rubrik